We naderen de Falkland Eilanden en het einde

Golden Fleece anchored in Dorian Bay, Wiencke Island. Photo: Dag Avango

Golden Fleece anchored in Dorian Bay, Wiencke Island. Photo: Dag Avango

Het is woensdagmorgen 31 maart en we komen langzaam dichterbij Port Stanley op de Falkland Eilanden. Het is grijs vandaag, de wind komt uit het noorden en zorgt er voor dat we de laatste uren langzamer gaan dan verwacht. Ondanks de over het dek slaande golven en de enorme watermassa´s van de zwel die soms aan alle kanten van het schip boven ons uitkwamen, is onze oversteek van de Drake Passage relatief rustig geweest. Morgen verwachten we in Port Stanley aan te komen waarmee dan een einde aan de LASHIPA 8 expeditie en aan onze  blog is gekomen. (lees verder…)

2 reacties

Een hevige strijd om de beschikbare ruimte

The Argentinean Base Melchior on Omega Island, Melchior Islands, located on a rocky cape by a natural harbour. Photo: Dag Avango

The Argentinean Base Melchior on Omega Island, Melchior Islands, located on a rocky cape by a natural harbour. Photo: Dag Avango

De Melchior eilanden

In de middag van de 26ste Maart kwamen we aan bij de Melchior eilanden - een archipel tussen Anvers en Brabant eiland.  De meeste eilanden van deze archipel zijn aan gegeven met letters uit het Griekse alphabet.  We waren geinteresseerd in de Melchior eilandengroep omdat ze gebruikt zijn als basis voor de  moderne walvisvaart en voor wetenschappelijk onderzoek. We zijn ons werk begonnen op de noordoostelijke punt Gamma-eiland, waar het Argentijnse onderzoekstation “Base Melchior” is gevestigd. We documenteerden het station met  behulp van onze GPS mapping apparatuur en fotografie. (lees verder…)

reageer!

De erfenis van de walvisvaart in Antarctica

Blue Whale skeleton close to Port Lockroy. Photo: Dag Avango

Blue Whale skeleton close to Port Lockroy. Photo: Dag Avango

Bij zonsopkomst vanmorgen haalden we het anker op om onze reis voort te zetten naar Melchior Eiland - onze laatste stop in Antarctica. Morgen begint onze terugreis naar de Falkland Eilanden. Gistermiddag bereikten we ons zuidelijkste punt op 64.55 ZB. We zijn dus al met al niet eens de poolcirkel over geweest, maar goed dit was al indrukwekkend genoeg zo aan het eind van de zomer in de Antarctische wateren rond te varen. Het schip is eigenlijk geen enkele dag sneeuw en ijsvrij geweest. De zon van twee dagen geleden heeft het tuigage van het schip weer ijsvrij gemaakt maar er ligt al weer verse sneeuw op dek. Vanaf nu gaat het weer noordwaarts.
We startten de dag vroeg met het in kaart brengen van het Argentijnse onderzoekstation Almirante Brown in Paradise Harbor. Het werk in Almirante Brown verliep snel zodat we vroeger dan gedacht naar Port Lockroy konden. (lees verder…)

reageer!

Antarctische onderzoekstations en het gebruik van hun geschiedenis

The chilean station Presidente Gabriel Gonzales Videla at Paradise bay. Photo: Gustav Rossnes

The chilean station Presidente Gabriel Gonzales Videla at Paradise bay. Photo: Gustav Rossnes

In de vroege ochtend van woensdag 24 maart vervolgden we onze documentatie van de resten van de walvisvangst in Svend Foyn Harbour en Nansen Island. Voor het eerst sinds ons verblijf in Orcadas in de South Orkneys zagen we de zon weer. We hadden een hele dag blauwe lucht en zon. Het Antarctische landschap was daardoor op z´n mooist. Deze weersomslag kwam precies op het goede moment want onze tocht naar het zuiden, naar de Paradise Harbor bracht ons in een van de meest spectaculaire gebieden van het Antarctisch schiereiland. Door de geringe grootte van ons zeilschip konden we door de nauwe doorgangen tussen de eilandjes varen waardoor we optimaal van het Antarctische landschap konden genieten. (lees verder…)

reageer!

De vlammen achterna

The wreck of Guvernören, Enterprise Island, Antarctica. Photo: Gustav Rossnes

The wreck of Guvernören, Enterprise Island, Antarctica. Photo: Gustav Rossnes

Op 27 Januari 1915 ging het Noorse fabrieksschip Governøren in vlammen op terwijl het voor anker lag bij Enterprise eiland. Alle 85 bemanningsleden werden gered maar de 16.800 vaten olie ging in de vlammen verloren. Bijna 100 jaar later liggen wij vastgemaakt aan het wrak van het fabrieksschip dat een soort symbool is geworden van de eerste fase in de Antarctische walvisvangst. De eerste fabrieksschepen die nog geen sleephelling in de achtersteven hadden, waren aangewezen op beschutte baaien omdat de walvissen langzij het schip moesten worden afgespekt en het Antarctisch schiereiland had beschutte baaien genoeg. Het wrak van de Governøren toont aan dat het ondanks de beschutte baaien in dit deel van Antarctica niet altijd goed ging en het herinnert ons samen met de vaten, waterboten en ankerpunten die we op de omringende eilanden aantroffen tot in lengte van dagen aan de grootschalige walvisvangst die in deze gebieden heeft plaats gevonden. (lees verder…)

reageer!

Geen hand voor ogen

100322To Gerlache Strait

It is calm weather and we are heading to the Gerlache strait and Nansen Island in the south. Yesterday we had yet another day of bad weather. When we woke up the winds were too strong to go on shore in the Zodiak in a secure manner.
Moreover, there was almost no visibility because of heavy snowdrift and fog, making it impossible to take photographs and to map with the total station. (lees verder…)

1 reactie

Het anker blijft krabben

The Golden Fleece during our attempt to find a way through the pack-ice in the Antarctic Sound, March 19. Photo: Dag Avango

The Golden Fleece during our attempt to find a way through the pack-ice in the Antarctic Sound, March 19. Photo: Dag Avango

Op Deception Eiland

We zijn in de vroege ochtend van de 19de vanuit de Argentijnse basis Esperanza vertrokken met de bedoeling naar Paulet- en Snowhilleiland te gaan om daar de overwinteringsites van de Nordenskjöldexpeditie te onderzoeken. We konden de plaatsen niet bereiken omdat het pakijs in de Weddell Zee te dicht was. Na drie uur heen en weer varen besloten we geen risiko te nemen en om te draaien. We verlegden onze koers naar de Zuid Shetland Eilanden en onze hoofdbestemming daar Deception Eiland. (lees verder…)

reageer!

Getroffen door de enorme gastvrijheid van de Argentijnen

 The former British Base D, built in 1944-45 to bolster British influence over the Antarctic Peninsula. Photo: Dag Avango

The former British Base D, built in 1944-45 to bolster British influence over the Antarctic Peninsula. Photo: Dag Avango

Van Esperanza naar de Weddell Zee

Ons veldwerk in Esperanza was een success. In een lange werkdag konden we alle informative verzamelen die we nodig hadden. In de ochtend bestudeerden we het werk dat de Argentijnen doen aan het in stand houden van het erfgoed van de Nordenskjöld expeditie en dat van hen zelf. We hebben daartoe uitgebreid stil gestaan bij de door de Argentijnen gereconstrueerde hut van rotsblokken waarin Anderson, Duse en Grunden in 1901-1903 overwinterden. Daarnaast hebben we veel tijd besteed aan de wijze waarop de Argentijnen de geschiedenis van de basis interpreteren en presenteren aan de ongeveer 3000 mensen die volgens de commandant Esperanza ieder jaar bezoeken. De rest van de dag hebben we in drie verschillende teams informatie verzameld over de school, het hospitaal, de familiehuizen, de radiostations, de laboratoria en de verschillende technische voorzieningen. We hebben daartoe de commandant, de dokter en verschillende andere bewoners geinterviewd. Ook maakten we een kaart van het station. Net als in Orcadas kregen we alle medewerking en waren we getroffen door de enorme gastvrijheid van de Argentijnen. (lees verder…)

reageer!

Met zware sneeuwval op weg naar Esperanza

The Golden Fleece, covered in ice after our stormy crossing of the Weddell sea. Photo: Dag Avango

The Golden Fleece, covered in ice after our stormy crossing of the Weddell sea. Photo: Dag Avango

Afgelopen nacht werd het weer echt slecht, zware sneeuwval en een harde wind van ongeveer 20 meter per seconde. In de avond moesten Jerome en Christophe behoorlijk aan de bak om de zeilen neer te halen gedurende de hele avond moesten ze extra opletten om niet op een stuk ijs te varen dat niet op de radar verscheen. Omdat de zee behoorlijk onrustig was heeft niemand van ons echt goed geslapen. Het is maar goed dat we  vanavond in Esperanza aankomen zodat we een rustige nacht kunnen hebben voordat we aan het werk gaan. (lees verder…)

1 reactie

Prachtige tafelijsbergen

A five kilometer long Ice berg, parked on the seafloor off the coast of Coronation Island, South Orkney. Photo: Dag Avango.

A five kilometer long Ice berg, parked on the seafloor off the coast of Coronation Island, South Orkney. Photo: Dag Avango.

In de Weddell Zee

Het vertrek van de South Orkneys was behoorlijk spectaculair. De ondiepe wateren rondom deze eilanden funktioneren als  een val voor ijsbergen. Deze ijsbergen die uit het zuiden komen maken van de archipel een kerkhof voor oude ijsbergen.

De grote tafelijsbergen hebben prachtige vormen: soms zijn het drijvende kastelen soms lijken ze meer op mamoettankers. Als ze zich, bijna aan het eind van hun leven gekomen onderste boven keren vertonen ze prachtige lijnen en hele grillige vormen. Het maakt het gebied wel risicovol om in rond te varen vooral bij donker is het risico op een ijsberg te varen niet denkbeeldig. We waren daarom blij voor donker in dieper water te zijn waar geen ijsbergen meer zijn. (lees verder…)

reageer!

Volgende pagina »